
16 Led Likvidace pojistné události po dopravní nehodě
Co se rozumí pod pojmem likvidace pojistné události? Jde o proces, v rámci něhož pojistitel posuzuje oprávněnost uplatněného nároku na pojistné plnění. V případě takového nároku pak poskytne pojistné plnění v oprávněné výši. Průběh likvidace se liší podle druhu pojištění, ze kterého je škoda uplatněna, ale také podle rozsahu škody nebo druhu poškození. Likvidace pojistné události vždy vyžaduje spolupráci všech zúčastněných.
Fáze procesu likvidace:
1) Hlášení – S hlášením pojistné události neotálejte a proveďte ho ve vlastním zájmu co nejdříve. Pokud jste v roli viníka nehody, je to vaše zákonná povinnost, pokud jste byli poškozeni nebo uplatňujete náhradu z vlastního havarijního pojištění nebo některého z připojištění, je to vaše smluvní povinnost. Škodu nahlaste vždy dříve, než začnete zajišťovat opravu vozidla,nejlépe telefonicky nebo přes webové stránky dané pojišťovny.
2) Prohlídka – je podmínkou pro hladkou likvidaci, a to co v nejkratším čase a ještě před zahájením opravy. Provádějí ji po domluvě s klientem specializovaní pracovníci pojišťovny nebo jejích partnerských společností, v některých případech může provést prohlídku i smluvní opravce pojišťovny.
3) Předání dokladů – informaci o dokumentech získáte na pojišťovně nebo u svého pojišťovacího zprostředkovatele. Požadavek na případné doložení dalších dokladů zasílá klientovi likvidátor škodné události, či jiná pojišťovnou pověřená osoba. Standardně jsou požadovány technický průkaz vozidla, řidičský průkaz řidiče vozidla v době nehody, další pak podle konkrétní situace.
4) Výpočet výše plnění – po doložení všech požadovaných dokladů a prokázání nároku na pojistné plnění dochází k samotnému výpočtu výše pojistného plnění a poté k zaslání pojistného plnění oprávněné osobě na doložený bankovní účet nebo na uvedenou adresu.