
30 Led Pojistka na bydlení a její součásti
V předešlém příspěvku jsem uvedla, co si zkontrolovat v pojistné smlouvě na bydlení či proč vůbec takové pojištění sjednávat. Pořízení nové nemovitosti je vždy velká investice a i když má člověk své vlastní úspory k jejímu nabytí, určitě se snaží zajistit ji tak, aby v případě potřeby nezůstal na ulici a bez peněz, které do ni vložil.
K lepšímu porozumění si vysvětlíme, co můžeme v pojištění sjednat a k čemu nám to slouží. Můj výčet bude obecný a z důvodu dobré uchopitelnosti stručný. Každá pojišťovna má trochu jiné podmínky, které můžou vyhovovat různým klientům. Konkrétní požadavky je nutné řešit individuálně.
1) Pojištění stavby
Je tím myšleno vše, co nevypadne, když obrátíme nemovitost vzhůru nohama. Střecha,zdi, podlahy, okna, vestavěná kuchyňská linka apod. Pojišťujeme vždy na cenu budoucí, tj. kolik bychom vynaložili prostředků při koupi či stavbě podobného domu či bytu teď. Součástí je pojištění vedlejších staveb – garáž, stodola, altán, pergola ap. na konkrétní sumu. Lze pojistit proti základnímu či rozšířenému rozsahu rizik, proti povodni, proti vloupání či vandalismu. Důležitá je také výše spoluúčasti na případné pojistné události.
2) Pojištění domácnosti
Je naopak vše, co z domu vypadne, když jej obrátíme. Takže nábytek, osobní věci, spotřebiče apod. Pojistná částka se tedy týká vybavení bytu či domu. Taktéž máme na výběr základní či rozšířený rozsah, povodeň a nabízí se možnost připojištění konkrétních cenností. Výše spoluúčasti je minimálně 500 Kč.
3) Pojištění odpovědnosti
- V běžném občanském životě – pro celou rodinu, v různých limitech plnění, pokud způsobím něco jiné osobě z „blbosti“ (dítě rozbije okno, srazím autem chodce, ap.) – plnění pro všechny členy rodiny, většinou min. 1mil na majetkové škody a 2mil na zdraví.
- Majitele nemovitosti – týká se nemovitosti a událostí, které nemůžeme ovlivnit (praskne trubka ve zdi, rampouch ze střechy zraní chodce ap.)
4) Asistenční služba
Nabízí různé druhy asistence, nejčastěji pomoc řemeslníka (např. instalatér, elektrikář), pokud se dostaneme do nouzové situace nebo poruchu domácích spotřebičů dle pojistných podmínek. Stejně tak se může týkat právní asistence.
V každém případě, podobně jako u jiných pojištění, platí pravidlo prevence. To znamená, že majitel či nájemce má povinnost zabránit či předejít pojistné události řádným udržováním nemovitosti. Takže pokud má např. u domu uschlý strom, který jednoho dne spadne a poškodí mu střechu, bude mít asi oči pro pláč.